A legtöbb autós fejében természetesnek tűnik, hogy a szerelő „valahogy” bejut a kocsi alá, pedig ez korántsem olyan egyszerű. Én már több mint húsz éve dolgozom a szakmában, és azt tapasztalom, hogy a laikusok el sem tudják képzelni, mennyi minden történik, amíg egy autó kerekétől eljutok mondjuk egy olajszűrőig, fékcsőig vagy éppen egy ducato alkatrész cseréjéig. Az autó emelése mindig az első, legfontosabb lépés, és ezt több eszközzel is meg lehet oldani. A csápos emelő, az oszlopos emelő és a hidraulikus krokodil emelő mind más-más helyzetekben jelentenek megoldást, és most szeretném elmesélni, hogyan és mikor használjuk őket.

A csápos emelő, a műhelyek sztárja
A legtöbb ember a műhelyről úgy gondolkodik, hogy a csápos emelő az, amelyik két oldalról tartja az autót. És igazuk is van, mert ez az egyik leggyakoribb eszközünk. A csápos emelő lényege, hogy négy kar támasztja meg a járművet, így teljesen „szabadon” hagyja az alját. Emiatt szeretjük annyira, mert a futóműtől kezdve a kipufogón át az összes olaj- és fékvezetéket kényelmesen el lehet érni. Olyankor is ezt használjuk, amikor komolyabb javítás jön, vagy amikor egy nagyobb méretű furgon, például egy Fiat Ducato kerül a műhelybe. A karokat pontosan kell beállítani, mert egy rossz ponton megtámasztott autó akár borulhat is, ezt sok laikus nem gondolná. Nekünk azonban ez rutinfeladat, bár minden egyes emelésnél ugyanúgy odafigyelünk, mintha az első lenne.
Az oszlopos emelő, amikor a precizitás a legfontosabb
Az oszlopos emelő nem annyira ismert az autósok körében, pedig rendkívül megbízható és stabil szerkezet. Ennél az autó két sín között, egy teljes platformon emelkedik fel, így a terhelés egyenletesen oszlik el. Amikor például egy idősebb, kevésbé masszív alvázú jármű érkezik, sokszor ezt választom, mert így biztosan nem éri extra feszültség a karosszériát. Az oszlopos emelő előnye, hogy a jármű teljes felületén stabil marad, és nem kell attól tartani, hogy a megtámasztási pontok rossz helyre kerülnek. Hátránya viszont, hogy az alja néhol nehezebben hozzáférhető, de vannak helyzetek, amikor a biztonság többet ér, mint az extra hely.
A hidraulikus krokodil emelő, a gyors és mobil megoldás
Ha terepen vagy az út szélén kell dolgoznom, vagy csak gyorsan meg akarom nézni, mi történik egy sérült futómű környékén, akkor a hidraulikus krokodil emelőhöz nyúlok. Ez az, amit a legtöbb autós ismer, mert otthon is gyakran használják kerékcseréhez. A krokodil emelő előnye, hogy nagyon gyorsan befér az autó alá, és egyszerűen fel lehet pumpálni. Ugyanakkor egy teljes javításhoz nem elég stabil, és pótlólagos bakokra is szükség van. Azt mindig elmondom a laikusoknak, hogy kizárólag ezen sose feküdjenek be az autó alá, mert még én sem tenném. Az emelő önmagában csak ideiglenes tartást ad, ezért a biztonsági bakok kötelezőek, amikor hosszabb ideig kell alul dolgozni.
Mi alapján döntöm el, hogy melyik emelőhöz nyúlok?
Ez mindig az autó típusától, hibájától és a javítás módjától függ. Például amikor egy ducato alkatrész cseréje a feladat, sokszor a csápos emelőt preferálom, mert nagy a helyigényem, és minden oldalról szabadon kell mozognom. De ha egy nehezebb, merevebb alvázas jármű jön, vagy egy veterán, amelynél fontos, hogy egyenletesen emelkedjen, gyakran az oszlopos emelőt választom. Ha pedig kint vagyok valahol a helyszínen, a krokodil emelő az első kézenfekvő megoldás. A hozzám érkező ügyfelek gyakran úgy gondolják, a szerelés legnehezebb része maga az alkatrészcsere vagy a diagnosztika. Pedig az egyik legkritikusabb lépés már a munka elején történik, az autó felemelése. Ha valaki otthon próbálkozik, sokszor túl kicsi, instabil vagy rosszul pozicionált emelőt használ. Én minden alkalommal elmondom, hogy a biztonság az első, és ezt soha nem szabad félvállról venni. Az autó súlya és a rossz alátámasztás életveszélyes lehet. A műhelyekben ezért dolgozunk profi emelőkkel, rögzítésekkel, folyamatos ellenőrzéssel. A szerelő munkája sokkal több annál, mint amit a legtöbben látnak. Az emelők világa egy külön szakma, és minden helyzet megköveteli a legjobb döntést. Legyen szó csápos, oszlopos vagy hidraulikus megoldásról, a cél mindig ugyanaz, mégpedig biztonságosan és precízen elérni az autó alját, hogy aztán a tényleges javítás zökkenőmentesen haladhasson. Legközelebb, amikor azt látod, hogy a kocsid már a levegőben van, gondolj arra, hogy ez az egyik legfontosabb lépés, amit egy jó szerelő soha nem kapkod el.